درمان آزمایشی عصب سینوس کاروتید، حساسیت به انسولین را بازیابی کرد

 15 ژانویه 2018- در یک مطالعه ی جدید بر روی موشهای صحرایی، دانشمندان نشان دادند که امکان بازگرداندن حساسیت سلولها به انسولین و هموستازی گلوکز بوسیله ی تحریکات الکتریکی عصب سینوس کاروتید وجود دارد. در این درمان که به عنوان مدولاسیون متناوب فرکانس کیلوهرتز یا KHFACشناخته می شود، عصب سینوس کاروتید که در کنار شریان کاروتید (آئورت اصلی گردن) قرار دارد تحریک می گردد.

جسم کاروتیدی یا جسم سباتی، یک جفت ارگان متشکل از سلولهای گیرنده ی شیمیایی با منشاء اکتودرم عصبی است که در پشت و داخل انشعاب سرخرگ کاروتید قرار دارد. جسم کاروتیدی به طور کلاسیک به عنوان سنسور اکسیژن  شناخته می شود و حساسیت انسولین محیطی که اختلال در آن به بیماریهای متابولیک منجر می گردد، را تنظیم می کند. محققان دانشکده ی پزشکی  CEDOC-NOVA در لیسبون، پرتغال، درمان یک گروه از موشهای صحرایی را به روش KHFAC و بر روی گروه دیگر یک جراحی Sham  (جراحی که کار خاصی را انجام نمی دهد) انجام دادند و نتایج این دو نوع درمان را با هم مقایسه کردند. هر دوی این گروه ها  با رژیم پرکالری که میزان چربی و قند بالایی داشت، تغذیه شدند. 

در سال 2013 دکتر conde و گروهش با برش دو طرفه ی عصب سینوس کاروتید و در نتیجه قطع ارتباط بین  کاروتید بادی ومغز سبب بازگرداندن حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز شدند. اما این رویکرد، یک رویکرد بازگشت ناپذیر و تهاجمی است که دارای معایبی است و سایر عملکردهای فیزیولوژیکی جسم کاروتیدی را در پاسخ به اکسیژن(هیپوکسی) یا سازگاری با ورزش مختل می کند.

محققان شرح دادند که جسم کاروتیدی در مدلهای حیوانی دیابت نوع 2، دارای فعالیت بیش از حدی است و بنابراین کاهش فعالیت این ارگان می تواند یک استراتژی خوب درمانی برای دیابت نوع 2 محسوب شود.

نتایج تحقیق اخیر نشان داد که مدولاسیون KHFAC سبب بهبود غلظت قندخون، کاهش میزان انسولین  و بهبود حساسیت به انسولین نسبت به گروه کنترل(جراحی شم) میشود. پس از قطع درمان KHFAC، مقاومت به انسولین در طول 5 هفته به سطح بالاتری نسبت به گذشته بازمی گردد، این موضوع نشان می دهد مدولاسیون الکتریکی عصب باز گشت پذیر است. به نظر می رسد تحریکات الکتریکی که به منظور تعدیل فعالیت عصب سینوس کاروتید با کاشت الکترودهایی در عصب سینوس کاروتید انجام می شود بدون اثرات منفی قابل توجه، می تواند مزایای دراز مدتی در برداشته باشد و منجر به نتایج درمانی بهتری شود.

مدولاسیون KHFAC بر روی انسان با فرکانس پایین آزمایش شده است. در این آزمایشات شواهدی بدست آمده است که نشان می دهد این روش می تواند در کاهش وزن بدون عوارض جانبی شدید موثر باشد.

 این روش درمانی، امیدهایی را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که برای پیوستن به یک شیوه ی زندگی سالم با چالشهایی مواجه هستند، ایجاد کرده است. مشخصه ی اصلی دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین است که با افزایش تولید گلوکز توسط کبد موجب افزایش قندخون می شود. تاکنون تلاش ها برای یافتن یک روش درمان قطعی بی نتیجه بوده است. بنابراین نتایج این تحقیق امید برای یافتن رویکردی جدید برای درمان دیابت نوع 2 را افزایش داده است.

 منابع:

www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180115094134.htm

www.diabetes.co.uk/news/2018/jan/experimental-nerve-treatment-restores-insulin-sensitivity-91489056.html